14 juni 2026

Berg en Dal toont solidariteit met Oekraïne


Op zaterdag 13 juni 2026 was er om 15:50 uur een solidariteitsbijeenkomst voor Oekraïne bij het evacuatiemonument aan de Mooksebaan in Groesbeek. De gemeenteraad van Berg en Dal, het hoogste orgaan in de gemeente, stond die middag samen met inwoners en Oekraïense vluchtelingen stil bij de gebeurtenissen in Oekraïne. Dit was de vijfde bijeenkomst voor Oekraïne. Tijdens de bijeenkomst werden er toespraken gehouden door onder andere burgemeester Mark Slinkman , Maarten van Minderhout, directeur van basisschool De Siepe in Groesbeek en Alona, Damir, Ludmila en Victoria, bewoners van De Kentering in Groesbeek. Er werd muziek gespeeld  op viool door Ukrainian Hearts, terwijl ook het traditioneel Oekraïens volkslied door hen werd gespeeld.  Namens de Duitse gemeente Kranenburg was de waarnemend burgemeester aanwezig. Na de toespraken en optredens  werden er bloemstukken gelegd door burgemeester Mark Slinkman, samen met twee jonge Oekraïners en diverse instanties, maar ook door diverse Oekraïense vluchtelingen die hier in de omgeving verblijven. Het Oekraïense volkslied werd gespeeld en er werden twee minuten stilte gehouden. Muziekvereniging KNA uit Beek verleende haar muzikale medewerking. Raadsleden Florian Gödderz  en Tom Bloemberg leidden de ceremonie. Na de ceremonie vertrok het hele gezelschap naar het Vrijheidsmuseum waar het publiek kon genieten van zang en dans. zie de foto’s (komen nog)

7 mei 2026

4 mei dodenherdenking in Groesbeek in de Cosmos en Damianuskerk.

De jaarlijkse 4 mei herdenking, welke onder normale omstandigheden op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek zou plaats vinden werd op maandag 4 mei in verband met de slechte weersomstandigheden verplaatst naar de Cosmos en Damianuskerk te Groesbeek. Pastoor Aloys van Velthoven verwelkomde enkele honderden mensen deze avond in zijn kerk en opende met: “Wat is het fijn dat we in Groesbeek nog een kerk hebben.”   Burgemeester Mark Slinkman herinnerde de bezoekers er in zijn toespraak aan hoe Groesbekers hun dorp na de oorlog en hun evacuatie terugvonden: er was weinig meer van over. Hij trok een lijn naar het heden met een verwijzing naar oorlogen in, onder meer, Oekraïne, Gaza en Iran. Hij verwees ook naar de vluchtelingen die nu op verschillende plekken in de gemeente Berg en Dal worden opgevangen: „Onze geschiedenis is hun heden. Laten we hun de onbaatzuchtige hulp geven zoals wij die ook ooit ontvingen.” De plechtigheid werd onder meer bijgewoond door de Canadese ambassadeur Hugh Adsett en vertegenwoordigers van de gemeente Kranenburg en de ambassade van Oekraïne.  Burgemeester Slinkman legde de eerste krans voor de gevallenen in de kerk. Medewerking werd o.a. verleend door leerlingen van basisschool ’t Vossenhol. zie de foto’s.

17 december 2025

Kerstmarkt in Groesbeek

Zondag 14 december was er weer een gezellige kerstmarkt in Groesbeek. Er waren diverse optredens van koren en verder was er voor elk wat wils. Op de foto één van de koren. zie de foto’s (komen nog).

10 december 2025

Huismuseum De Kleine Heilige Geest.

Collectie van liturgische en devotiekunst in Groesbeek.   Naast de vaste collectie nu ook te bezichtigen     Museum in Kerstsfeer. Met ruim 200 minikerststalletjes en ook meerdere wat grotere; ook is de bijzondere collectie vluchten naar Egypte te bewonderen, alsook de engelbewaarders en vele sfeerengelen. Zie ook de prachtige  in WAS uitgebeelde kerstgroep. Nu in kerstsfeer op afspraak te bezoeken tot 5 januari.  Daarna is het museum ook het hele jaar door te bezichtigen.  Altijd welkom.      van Ruysdaelweg 37, Groesbeek ,Tel 024-6636755; mobiel 06-13800976; mail:dinyklhg@xs4all.nl;            www.dekleineheiligegeest.nl

8 december 2025

Ook in Groesbeek vinden de gratis gemeente bomen hun weg naar de inwoners

wethouder Ria Barber (midden) reikte de bomen uit.

In navolging van Kekerdom,  waar maar liefst 140 gratis bomen werden weggegeven,  was het ook in Groesbeek een groot succes. In Groesbeek aan de Heikantweg nabij de Nissenhutten werden 150 bomen verdeeld onder de inwoners die zich hiervoor hadden aangemeld. De inwoners konden kiezen  uit een lijsterbesboom, 3 verschillende kleuren seringen en twee soorten appelbomen. Volgens de gemeente Berg en Dal en Steenbreek is in het najaar de beste tijd om bomen te planten. Bomen geven schaduw op warme dagen, zorgen voor frisse lucht en zijn belangrijk voor dieren. In de bomen vinden ze voedsel, bescherming en een fijne plek om in te leven. Namens de gemeente Berg en Dal was wethouder Ria Barber aanwezig tijdens de uitreiking. Deze bomenactie werd zeer gewaardeerd door de inschrijvers.

25 november 2025

Tom en Lidy Weber – Goossens 60 jaar getrouwd

 Tom ( 84 ) en Lidy ( 85 ) Weber – Goossens uit Groesbeek waren maandag 24 november 60 jaar getrouwd. Reden voor burgemeester Mark Slinkman van de gemeente Berg ebn Dal om het diamanten paar die dag een bezoek te brenfgen. Vooraf had hij al een ingelijste troiuwakte en een bloemstuk laten bezorgen. en zijn dan een Diamantenpaar. Het stel leerde elkaar kennen via een oom en tante van Lidy die aan de Centuurbaan in Amsterdam een banketbakkerij  hadden. Lidy die woonde in  Almelo ging daar wel eens helpen tijdens de feestdagen en Tom bracht daar ook bij drukke dagen de bestellingen rond. De vader en moeder van Tom hadden een kaartclubje samen met de oom en tante van Lidy. Op een gegeven moment nodigde Tom Lidy uit om mee te gaan naar de ijsrevue in Amsterdam waar Lidy op in ging. Tom ging zelfs met de bromfiets van Amsterdam naar Almelo om de keuken  bij Lidy thuis te gaan witten. Een ritje van 140 kilometer aldus Tom. Zij hebben 9 jaar verkering op afstand gehad want ze zagen elkaar alleen tijdens feestdagen en vakanties. Zij zijn in 1965 voor de wet getrouwd – want anders kregen ze geen woning in Amsterdam – en in 1967 voor de kerk. Tom was opzichter bij de bouw van de IJ-tunnel in  Amsterdam. Het stel heeft 4 kinderen gekregen en heeft nu 9 kleinkinderen. 1971 werd Tom benoemd op de afdeling Bouw en woningtoezicht in Groesbeek. Hij ging eerst in pension bij de familie Romeijn, later naar Cantecleer en in de Van Nispenstraat. Toentertijd heeft Tom in eigen beheer een huis gebouwd aan de Lievensweg in Groesbeek waar ze nu al 45 jaar wonen. Vanaf 1971 tot 1976 heeft Tom bij de gemeente Groesbeek gewerkt en daarna in Wijchen. Lidy was kleuterleidster en na het behalen van de hoofdakte werd ze hoofd van een 4 klassige kleuterschool in Almelo. In 1972 werd ze in Groesbeek oproepkracht bij Hummeloord. Lidy is 15 jaar dirigent geweest van het 100 leden tellende jeugdkoor Dozilo.  Ook gaf  zij thuis muziekles en op  Dekkerswald. Daarnaast is Lidy bijna 50 jaar lid geweest van het Groesbeeks Gemengd Koor en zingt nu bij regiokoor Tam Tam en het kamerkoor Ton sur Ton. Tom is lid van het parochiebestuur geweest, voorzitter van volleybalvereniging Ikaros  en tennisvereniging Groesbeek. en nu van Zeilclub De Oudegaaster Rakkers en is zeilinstructeur van De Radboud zeilvereniging. Ook is hij lector in de Cosmas en Damianuskerk, lid van de liturgiecommissie en zit in het gebouwenoverleg van de Parochie. In 2011 heeft hij een Pauselijke onderscheiding  gekregen voor al zijn  vrijwilligerswerk voor de parochie. Hij is erelid van de buurtbusvereniging Rijk van Nijmegen,  20 jaar chauffeur op de buurtbus en 11 jaar voorzitter geweest. Daarnaast is hij 12 jaar lang Raadslid geweest voor het CDA in de gemeente Groesbeek waarvoor hij benoemd is als lid in de orde van Oranje Nassau. Diamanten paar, van harte gefeliciteerd!!

22 november 2025

Vogeltentoonstelling De Gekleurde Zanger Groesbeek

v.l.n.r. voorzitter Jan Mening, Antoinet Rikken, Erik Weijers en Jan Janssen.

De vogeltentoonstelling van De Gekleurde Zanger werd gehouden op 21 en 22 november in de zaal van Voorzieningshart Op De Heuvel, Ericastraat te Groesbeek. Tijdens de opening, die werd verricht door Erik Weijers, wethouder van de gemeente Berg en Dal, werd Antoinet Rikken gehuldigd voor haar 40-jarig lidmaatschap van de Nederlandse Bond voor Vogels. Als Generaal Kampioen werd Jan Janssen gehuldigd en kreeg hij ook nog het Bondskruis en de Derby-prijs. Hij haalde deze prijzen met zijn Europese sijs wildkleur. Er waren 182 vogels te bewonderen, onder andere kleurkanaries, postuurkanaries, grasparkieten, tropen en cultuurvogels. zie de foto’s (komen nog)

12 november 2025

Pand in Groesbeek gesloten vanwege grondstoffen harddrugs


Burgemeester Mark Slinkman heeft een vrijstaande schuur bij een woning in Groesbeek gesloten voor de duur van twaalf maanden. De politie trof daar eerder stoffen en apparatuur aan die gebruikt worden voor de productie van synthetische harddrugs. In tegenstelling tot een eerder bericht was er geen drugslaboratorium in gebruik, maar waren er wel grondstoffen en apparatuur voor drugsproductie aanwezig. Wat heeft de politie aangetroffen? In de schuur werden verschillende voorwerpen en stoffen aangetroffen die worden gebruikt bij de productie van synthetische harddrugs. Deze heeft de politie in beslag genomen. De aangetroffen (grond)stoffen zijn basisproducten die worden gebruikt voor de productie van MDMA, de werkzame stof in XTC. Wat betekent deze sluiting? Van 12 november 2025 tot 13 november 2026 mag het betreffende pand niet gebruikt worden. Het pand moet bovendien zichtbaar afgesloten zijn, de deuren zijn verzegeld. Het toch betreden van het pand is verboden en strafbaar. Dit is voor iedereen duidelijk gemaakt, door op het pand aangebrachte affiches. Waarom sluit burgemeester Slinkman dit pand? De burgemeester sluit dit pand vanwege een overtreding van de Opiumwet. De aanwezigheid van deze stoffen kan bovendien leiden tot onveiligheid voor de omwonenden vanwege overlast, chemisch afval en brand- en explosiegevaar. En kan een aanzuigende werking op andere criminele activiteiten hebben. Dit levert een ernstig gevaar op voor de openbare orde en veiligheid. Burgemeester Mark Slinkman licht zijn besluit toe: ”In onze gemeente treden we hard op tegen de productie van en handel in drugs en alle overlastvormen die dat met zich meebrengt. Het veiligheidsgevoel van onze inwoners en de leefbaarheid in wijken en dorpen staan daarbij bij mij voorop. Ik roep onze inwoners op om drugsactiviteiten te blijven melden, zodat we samen onze gemeenschap veilig houden.”

12 november 2025

Herinneringsbankje onthuld bij Vrijheidsmuseum in Groesbeek.

Esther Horsten (links) en Alice van Bekkum na de onthulling

Onthulling herinneringsbank Faces to Graves. Even terug in de tijd, eind juli 2019 heeft een van onze vrijwilligers Marian Straatman het genoegen gehad om met de familie van Captain Sydney Sol Pappelbaum kennis te maken op de Canadese Begraafplaats in Groesbeek. Op Sydney Bucovetsky ’s verzoek hield Rabbijn Levine van de Joodse Gemeente in Nijmegen een korte Joodse Herdenkingsceremonie. Hierbij waren ook de drie kleinkinderen van de heer I. Elzas aanwezig die destijds het graf van Captain Pappelbaum geadopteerd heeft. Het levensverhaal van Captain Sydney Sol Pappelbaum is vinden op de website van Faces to Graves: https://www.facestograves.nl/LifeStories/PAPPELBAUM%20Sydney%20Sol-MSN-bio-NL.pdf.
Sydney Bucovetsky en zijn familie bleven na het bezoek in 2019 erg betrokken bij het werk van Faces to Graves. Al gauw vroeg hij of er mogelijkheden waren voor een herinneringsbank ter ere van zijn oom in Groesbeek of elders in de gemeente Berg en Dal. Dit gaf het startsein om alles op alles te zetten en te kijken waar de mogelijkheden liggen om dit te realiseren. Faces to Graves heeft nadrukkelijk gezocht naar een verbindende factor en heeft de handen ineengeslagen met het Vrijheidsmuseum in Groesbeek. Daardoor is een mooie locatie voor de bank gevonden, namelijk in de tuin van het museum, gericht naar de locatie van de Canadese Militaire Begraafplaats. Deze werd op dinsdag 11 november onthuld door de voorzitter van Faces to Graves, Alice van Bekkum en de directeur van het Vrijheidsmuseum, Esther Horsten en in aanwezigheid van o.a. de Canadese ambassadeur. zie de foto’s (komen nog)