14 juni 2026

Berg en Dal toont solidariteit met Oekraïne


Op zaterdag 13 juni 2026 was er om 15:50 uur een solidariteitsbijeenkomst voor Oekraïne bij het evacuatiemonument aan de Mooksebaan in Groesbeek. De gemeenteraad van Berg en Dal, het hoogste orgaan in de gemeente, stond die middag samen met inwoners en Oekraïense vluchtelingen stil bij de gebeurtenissen in Oekraïne. Dit was de vijfde bijeenkomst voor Oekraïne. Tijdens de bijeenkomst werden er toespraken gehouden door onder andere burgemeester Mark Slinkman , Maarten van Minderhout, directeur van basisschool De Siepe in Groesbeek en Alona, Damir, Ludmila en Victoria, bewoners van De Kentering in Groesbeek. Er werd muziek gespeeld  op viool door Ukrainian Hearts, terwijl ook het traditioneel Oekraïens volkslied door hen werd gespeeld.  Namens de Duitse gemeente Kranenburg was de waarnemend burgemeester aanwezig. Na de toespraken en optredens  werden er bloemstukken gelegd door burgemeester Mark Slinkman, samen met twee jonge Oekraïners en diverse instanties, maar ook door diverse Oekraïense vluchtelingen die hier in de omgeving verblijven. Het Oekraïense volkslied werd gespeeld en er werden twee minuten stilte gehouden. Muziekvereniging KNA uit Beek verleende haar muzikale medewerking. Raadsleden Florian Gödderz  en Tom Bloemberg leidden de ceremonie. Na de ceremonie vertrok het hele gezelschap naar het Vrijheidsmuseum waar het publiek kon genieten van zang en dans. zie de foto’s (komen nog)

14 juni 2026

Een bijzonder cultureel initiatief in de Bartholomeuskerk in Beek.

Op vrijdagavond `12 juni verzorgden trompettist Eric Vloeimans en organist Aart Bergwerff in de Grote Bartholomeuskerk in Beek een uitvoering van Canto Ostinato van Simeon ten Holt- een van de meest geliefde Nederlandse muziekwerken van de afgelopen decennia. Het concert trok heel veel bezoekers. zie de foto’s (komen nog)

12 juni 2026

Theo Hendriks uit Ooij overleden.

Ons bereikte het droevige bericht dat Theo Hendriks uit Ooij op 11 juni op 69 jarige leeftijd is overleden. We wensen zijn vrouw Petra en hun kinderen Dorien en Michelle, heel veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies. De crematieplechtigheid zal worden gehouden op donderdag 18 jun in de aula  Karel de Grote van  crematorium Waalstede, Staddijk 130 te Nijmegen. Voorafgaand, van 10.15 uur tot 10,30 uur kan daar afscheid van Theo genomen worden. Correspondentieadres: Prinses Beatrixstraat 27, 6576 AV Ooij.

11 juni 2026

Avondvierdaagse in Berg en Dal.

Dinsdagavond 9 juni zou de start van de Berg en Dals Avondvierdaagse zijn bij het Kulturhus in Beek. In verband met de te verwachte slechte weersomstandigheden werd deze afgelast en zodoende was woensdag 10 juni de eerste avond met de start bij dorpshuis de Sprong in Ooij. Daarbij was ook burgemeester Mark Slinkman aanwezig, die het startsein gaf en vervolgens ook meehielp bij het knippen van de startbewijzen.

11 juni 2026

Wethouder Erik Weijers opent wandelpad in de Breedeweg.

Wethouder Weijers bij het begin van het pad achter met bij de boom waar het echte pad begint.

 Elkaar niet meer groeten als je de hond uitlaat. Een wandelpad op de rand van Gelderland dat plots werd afgesloten, verziekte de sfeer in de buurt behoorlijk. Tot de gemeente ingreep en dreigde degene die het pad afsloot voor de rechter te slepen. Honderden jaren liepen mensen over een zandpad vanuit Gelderland richting Limburg naar de Sint Jansberg. De grootvader van wethouder Erik Weijers van de gemeente Berg en Dal was één van hen. “Mijn opa gebruikte dit pad al om naar zijn werk te gaan.” Dat schrijft Omroep Gelderland. Verbazing, ongeloof en boosheid. Veel inwoners van Breedeweg maakten er dagelijks een rondje, al dan niet met de hond. Maar ruim twee jaar geleden was er ineens aan beide kanten van het pad een groot, dicht hek en hingen er bordjes ‘verboden toegang’. Verbazing en ongeloof maakten zich meester van de mensen die er zo graag wandelen. Boosheid ook wel. Er zijn natuurlijk altijd mensen die zich niet tegen laten houden door een hek. Netty Hubbers schiet in de lach. Ze woont vlakbij het pad, dat de naam Hofseweg draagt. “Er waren er wel een paar die rebels waren en die klommen eroverheen.” “Dat heb ik ook gehoord”, reageert de wethouder. “Maar dat is ze niet goed bevallen, volgens mij.” Want wie tóch over het pad liep, kon rekenen op een boze grondeigenaar die de hekken had geplaatst. ‘We willen het afsluiten’. Uit contact tussen de grondeigenaren en Omroep Gelderland blijkt dat het hen nog altijd heel hoog zit. Ze willen niet voor de camera reageren, maar zeggen veel overlast te hebben gehad van wandelaars. Tot mensen die in hun tuin poepen aan toe. “We hebben er zo veel mee te doen gehad”, zegt de vrouw des huizes. “We hebben er op zijn zachtst gezegd geen vrolijke tijd door gehad. We willen het afsluiten.” En dan bedoelt ze nu niet het pad. “We hopen dat, nu het pad weer open is, iedereen het kan laten rusten.” Erfdienstbaarheid. Buurtbewoners, wandelaars en natuurorganisaties deden massaal hun beklag bij de gemeente Berg en Dal. “Dit pad moet open blijven. Het is altijd open geweest”, herinnert de wethouder zich wat hij om zijn oren kreeg. “Er zit erfdienstbaarheid op. Gemeente, ga het eens regelen.” De gemeente ging om tafel met de grondeigenaren. Die beriepen zich op het kadaster en meenden dat ze in hun recht stonden. Dat blijkt niet te kloppen. Er is ooit een foutje gemaakt door een ambtenaar, waardoor de erfdienstbaarheid verdwenen leek. Maar de grondeigenaar hield het hek dicht. Dan maar kwaadschiks. En toen was voor de gemeente de maat vol. “Nou is het mooi geweest”, vat wethouder Weijers dat sentiment samen. “Als we er niet goedschiks uitkomen, dan maar kwaadschiks. Dan zien we elkaar voor de rechter.” De dreiging van een rechtszaak bleek al voldoende. In de buurt zegt men ook bang te zijn voor de padafsluitende buurman die iedereen van zijn erf stuurde. Het heeft de sfeer flink verziekt. “Ja, natuurlijk is dat zo”, zegt overbuurman Geert Peters. Hij wandelde tot ruim twee jaar geleden elke dag met zijn hond over het zandpad. “Je zou liever gewoon gemoedelijk met elkaar omgaan, en dit doorkruist dat dan toch wel.” Accuboormachine. Het bord ‘verboden toegang’ zit nog op het hek. “Dat mag er nu af”, constateert de wethouder. Hij verbetert zichzelf direct: “Het moet eraf.” Het bordje zit met een ontstellende hoeveelheid schroeven aan het hek bevestigd. “Dat zit behoorlijk goed vast”, ziet ook de wethouder. Maar hij laat zich niet uit het veld slaan: “Met een accuboormachine heb je hem er zo af.”

8 juni 2026

Open Tuinen in Ooij.

Zondag 7 juni vond de jaarlijkse open dag plaats bij de moestuinen en het voedselbos van Ooijse Velt. Verspreid over de dag mochten we ongeveer 100 bezoekers verwelkomen. Zij genoten van rondleidingen door de tuinen en het voedselbos, namen deel aan de kruidenworkshop en ontmoetten elkaar onder het genot van koffie en iets lekkers. Ook de organisatie van Velt was aanwezig met een tafel vol inspirerende boeken en informatie over natuurlijk tuinieren.

Tijdens de rondleidingen vertelden de tuinders over de opzet van de gezamenlijke moestuinen en de ontwikkeling van het voedselbos. Bezoekers kregen uitleg over de verschillende lagen in het voedselbos, de keuze voor meerjarige eetbare planten en de manier waarop biodiversiteit wordt gestimuleerd.

In de kruidenworkshop maakten deelnemers kennis met diverse Nederlandse kruiden en hun gebruik. Er werd aandacht besteed aan het herkennen, gebruiken en verwerken van kruiden voor zowel thee als olie. De workshop leverde veel leuke gesprekken en vragen op!

Namens alle tuinders willen we iedereen die langs is gekomen bedanken voor de belangstelling, de enthousiaste gesprekken en de vele positieve reacties. Het was mooi om zoveel mensen te mogen laten zien wat er groeit en bloeit op Ooijse Velt. Wij kijken terug op een zeer geslaagde open dag en hopen velen van jullie volgend jaar opnieuw te mogen verwelkomen. zie de foto’s (komen nog)

7 juni 2026

5e Bierfestival in Leuth weer een groot succes.

Voor de organisatoren van het Bierfestival in Leuth kon het niet beter op zondag 7 juni op het terrein van de Vriendenkring in Leuth. Met heel veel bezoekers op het terrein werd het een prachtig festijn, dat dit jaar voor de vijfde keer werd georganiseerd. De bezoekers konden genieten van lokale en andere bieren van Nederlandse ambachtelijke brouwerijen en van life muziek