1 augustus 2020

Deel Waterstraat in Beek gesloten voor vrachtauto’s.

Een deel van de Waterstraat in het centrum van Beek wordt waarschijnlijk van een kant afgesloten voor vrachtwagens. Het gaat om het stuk tussen de Oude Gracht en de Bongerdstraat  waar vrachtwagens straks niet meer in oostelijke richting, dat is in de richting van de Plussupermarkt mogen rijden. De gemeente Berg en Dal heeft vorige week het verkeersbesluit hiertoe ter visie gelegd. Daartegen kan gedurende een periode van zes weken bezwaar worden ingediend. Blijven die achterwege dan kunnen de verkeersborden geplaatst worden die vrachtwagens verbieden dat stuk straat in te rijden. Het gaat o.a. om de paar vrachtwagens die de Plusmarkt van Nico de Witt de daar tegenover gelegen Kruidvat bevoorraden.  Het verlaagde trottoir in dit stukje Waterstraat is te smal. Bewoners van o.a. zorgcentrum ‘t Höfke kunnen maar met moeite bij de Plus-supermarkt komen. Eerder diende de fractie Polderbreed (met steun van VOLG, PvdA, D66 en GJS) een motie in met als strekking dat er iets aan het voetpad gedaan moet worden. ‘Een heel gepuzzel’, verzuchtte de wethouder Sylvia Fleuren toen. ‘Want als je het voetpad breder maakt, dan wordt de Waterstraat weer te smal.’ Uiteindelijk is er dus voor gekozen om de vrachtwagens hier deels te weren. Die kunnen gemakkelijk, zo denkt de gemeente, via de Verbindingsweg en de Rijksstraatweg naar de Plusmarkt rijden.  De vrachtwagens zouden vervolgens het centrum van Beek weer kunnen verlaten via de Sprongstraat, Oude Gracht en Baron van Voorst tot Voorststraat richting Verbindingsweg. Op een stukje van de Oude Gracht wordt daarom een parkeerverbod ingesteld, zodat de vrachtwagens de draai gemakkelijk kunnen maken.

4 Responses to Deel Waterstraat in Beek gesloten voor vrachtauto’s.

  • De vrachtwagens over de rijksstraatweg gaan sturen, die moeten dus links bij ’t Spijker de Waterstraat in straks? Waar het veel smaller is.. de bloemenvrachtwagens, Dar of rioolwagens zorgen nu al voor flinke opstoppingen. Plus de eenrichtingssituatie, met fietsers voor twee richtingen, is toch al onveilig. Of ik zie het verkeerd of dit is een heel slecht idee

  • Ah, het besluit zelf gevonden, dit is wel een goede aanvulling, die het plan een stuk minder erg maakt, en was toch al hard nodig deze aanpassing “In de huidige situatie is de rijbaan op dit deel van de Waterstraat eveneens smal. Hier wordt de rijbaan echter verbreed tot ca. 4,40 meter, waardoor er fietsers (die wel in twee richtingen mogen rijden) meer ruimte overblijft en zij minder hinder ondervinden van het gemotoriseerde verkeer in noordelijke richting, in het bijzonder grote voertuigen zoals vrachtwagens.

  • Als je waterstraat even langsloopt ter hoogte van Spijker zie je wel…met een straat tot 4,40 verlies je daar het trottoir aan een kant (of hou je een mini trottoir over), gaat de gemeente nu met heel veel geld het probleem gewoon 200, verschuiven? plus je zult er parkeerplekken verliezen? het stroompje? hoe meer ik me er in verdiep hoe raarder het plan toch lijkt…benieuwd wat anderen er van denken

  • Hallo Paul

    Wordt er ook gedacht aan de veiligheid voor voetgangers en mensen met rollators en mensen met een beperking zoals doofblinden als ze aito`s zomaar op de looproute voor doofblinden pparkeren wordt daar rekening mee gehouden dat het voor die mensen veilig is

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.