10 juli 2020

Brand bij de Refter in Ubbergen

Brand in appartement de Refter in Ubbergen

Een telefoonoplader welke kortsluiting heeft gemaakt was waarschijnlijk de oorzaak van een binnenbrand in het gebouw de Refter aan de Rijksstraatweg in Ubbergen. De bewoner had zijn telefoon aan de lading gelegd en was gaan douchen en bij terugkomst in zijn appartement bleek er brand te zijn.  Tientallen bewoners van de Refter moesten daarna voor de zekerheid hun woning uit. De bewoners kregen dat beginnende brandje zelf niet uit en belden de brandweer. Zowel de brandweer van Nijmegen als de vrijwillige brandweer van de post Beek kwamen ter plaatse. Die blusten de brand, maar evacueerden voor de zekerheid wel de aanwezige bewoners. Die moesten in de tuin wachten tot het weer veilig was om naar binnen te gaan. De smeulende lader zorgde voor een flinke rookontwikkeling. Een aantal van de bewoners ademden rook in en zijn nagekeken in de ambulance. Ze hoefden niet mee naar het ziekenhuis. Saillant detail was, dat op het ogenblik van de brand er in het gebouw juist een vergadering was over de brandveiligheid van het gebouw. Ook de deelnemers daaraan moesten het gebouw verlaten. 25 jaar geleden heeft een grote uitslaande brand een groot deel van de kapel van de Refter verwoest.  Gelukkig is dat toen allemaal weer hersteld. Intussen zijn er veel appartementen in het gebouw en is er een kunstgalerie. zie de foto’s 

One Response to Brand bij de Refter in Ubbergen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.