De Nijmeegse verkeerswethouder Jan v.d. Meer tart opnieuw de Ooijse bevolking door zijn plannen om de Ooijsedijk (dit is het eerste stuk van de Ooijse Bandijk) in de gemeente Nijmegen af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Hij lanceerde nu het plan om de dijk nabij het Hollandsch-Duitsch gemaal af te sluiten met een roadbarrier, waarvoor alleen de aanwonenden een key krijgen om er door te kunnen. De bedoeling is dan dat de dijk in de zomermaanden in het weekend wordt afgesloten. Bewoners van de Ooijpolder kunnen dan niet meer via deze dijk naar Nijmegen rijden en zullen dan altijd via de enige ontsluitingsweg, de St. Hubertusweg, de polder kunnen verlaten. We hebben in 1994 al eens meegemaakt bij de evacuatie van de Ooijpolder, wat een dergelijke maatregel inhoudt bij excessen. waarschijnlijk weet deze wethouder ook niet meer, hoe de bevolking van de Ooijpolder "op de barricaden kan gaan" zoals bij de protestacties rond de Waalbochtverleggingin de jaren zeventig. En waarschijnlijk hebben ze ook niets geleerd van de mislukte afsluiting van de Bemmelsedijk in Lent met alle problemen in het dorp Lent. Op de foto de plek waar de roadbarrier zou moeten komen. ![]() |
Nijmegen: plan voor afsluiting Ooijse Bandijk
Door onze verslaggever (Bron: de Gelderlander)
Maandag, 5 februari 2007 – NIJMEGEN – Verkeerswethouder Jan van der Meer van Nijmegen wil een wegversperring op de Ooijse Bandijk. Aanwonenden krijgen een elektronische sleutel.
Van der Meer wil een zogenoemde roadbarrier laten aanbrengen ter hoogte van het Hollandsch-Duitsch gemaal. Op Nijmeegs grondgebied dus. Deze wegversperring moet zodanig zijn uitgevoerd dat ook motoren er niet langs kunnen. Aanwonenden krijgen een keycard waarmee ze de afsluiting kunnen laten verzinken in het wegdek, zoals op de Waalkade.
„Het is nog maar een plan", zegt de verkeerswethouder. „Die dingen kosten drie tot vier ton. De provincie wil eventueel een paar ton bijdragen. En dan moet ik nog politiek draagvlak voor het idee vinden."
Nijmegen en Ubbergen steggelen al jaren over maatregelen op de dijk. Vooral in de weekeinden mengt een stroom van kwetsbare skaters, joggers en rustzoekers zich met vele motorcoureurs en automobilisten die zich over de smalle dijk spoeden.
Gevaarlijk, vinden Nijmeegse en Ubbergse kopstukken.
In de gemeente Ubbergen is geen politiek draagvlak voor afsluiting. De raad is unaniem tegen afsluiting van hun dijk. Alleen burgemeester Paul Wilbers is voor een blokkade. „Als hoofd van de politie, en verantwoordelijk voor de veiligheid in mijn gemeente, kan ik niet anders", zegt Wilbers. „Ga maar eens kijken op een mooie dag in het weekeinde. Levensgevaarlijke situaties. Maar ik wil met klem wijzen op het krachtige ‘nee' van de gemeenteraad."
Al jaren dreigt de gemeente Nijmegen met afsluiting van de Ooijse Bandijk. In de periode tussen april en september zou de dijk verkeersluw moeten zijn voor veiligheid en genot van de vele recreanten.
Politiek en bedrijfsleven in Ubbergen zijn tegen. Ze willen een oplossing voor de aanwondenden en die lijkt met een verzinkbare wegversperring gegarandeerd. Maar Ubbergen is bang dat de vele bezoekers van bijvoorbeeld café Oortjeshekken en de Bisonbaai via het dorp Ooij rijden en daar weer voor verkeersoverlast zorgen.
De afgelopen jaren besloot de gemeente Nijmegen, zonder overleg met betrokkenen, de dijken in Lent en Bemmel af te sluiten om recreanten de ruimte te geven.
Hier waren horecagelegenheden en omwonenden niet blij mee en er volgden sabotageacties om de afsluitingen te vernielen.
dinsdag 060207
Wel of niet afsluiten van de dijk bij Ooij?
Wethouder Nijmegen: de Ooijse Dijk afsluiten voor verkeer. Doen?
Wim en Roos Huberts wonen bij het dorp Ooij. Ze zeggen nee.
Wim: „Ik vind het schandalig dat Nijmegen ons de wil oplegt. Nu kunnen we via de Hezelstraat en de dijk naar Nijmegen. Als die afsluiting er komt, worden we verplicht om door het dorp te rijden en via Beek naar Nijmegen over de Rijksweg. Roos werkt in Arnhem, ze staat iedere dag in de file. Laat wethouder Van der Meer eerst maar eens zorgen dat hij in Nijmegen de boel op orde heeft.' Sjakkelien Straten woont naast het gemaal waar de road-barrier zou moeten komen. Zij zegt ja.
„Wij zijn er op zich blij mee, voor ons heeft het alleen maar positieve consequenties. Veel aanwonenden hebben last van motorrijders. Die rijden veel te hard.
Bets Canton staat in de Spar in Ooij achter de kassa. Ze zegt ja.
„ Ze rijen je de klooien uit de broek, je kunt er niet fatsoenlijk lopen." Klant Riet Lucassen is tegen afsluiting. „Ik heb het gelezen en werd gelijk pissig. Ik heb altijd in de Groenlanden gewoond en weet dat je alleen maar zondagochtend vroeg en 's avonds op de dijk kunt wandelen. Die stadse milieukikkers, laat ze in Nijmegen blijven."
‘ Het is een Nijmeegs probleem, niet ons probleem'
Ben en Corry Derksen wonen aan de Erlecomsedam, vlakbij Oortjeshekken. Ze zeggen nee.
Ben: „Ik vind het te zot voor woorden, dat de gemeente Nijmegen, die eigenaar is van een heel klein gedeelte van de Ooijse Dijk, zomaar die dijk af wil sluiten. Wij in buurtschap Oortjeshekken worden geconfronteerd met drukte van recreanten uit Nijmegen. Het is een Nijmeegs probleem, niet ons probleem." Corry: „Wij dijkbewoners gaan zondagmiddag tussen een en vier uur niet de dijk op. De Hubertusweg en de Erlecomsedam zullen nog meer belast worde. Er is 's zomers nu al geen doorkomen meer aan."
Sjef en Bets Wieland wonen aan de Erlecomsedam en zijn tegen.
Sjef: „ Als ze straks gaan afsluiten zadelt Nijmegen zichzelf verkeerstechnisch met een probleem op. Nu kunnen we nog onderlangs, maar dan gaat alles via de Oranjesingel. Wij krijgen dubbele overlast. Alles wat naar Oortjehekken rijdt, komt hierheen." Bets: „ Als je wat ouder bent en niet zo mobiel en je wilt de polder in, moet je om- rijden via een minder mooie weg. Waar halen ze het recht vandaan!"
Fons Strijbos woont aan de dijk en was in het verleden actief in een comité van dijkbewoners: ‘nee, niet doen'.
„Eigenlijk houd ik niet van dit soort technische oplossingen met een sleuteltje. Wij hadden geen afsluiting verzonnen, maar eenrichtingsverkeer. We waren voor bereikbaarheid en daar ben ik nog steeds voor
|
||||||||
|