2 juli 2007

150 jr Brandweer en historisch vervoer

Terwijl in andere delen van het land de regen uit de hemel viel, had Millingen geluk. Het grootste deel van het evenement Historisch Vervoer was het droog en kon men in het dorp genieten van de bonte pracht aan oude auto's en motoren, maar ook van de prachtige oude en nieuwe brandweerauto's, welke stonden opgesteld i.v.m. het 150 jarig bestaan van de brandweer van Millingen. Voor het gemeentehuis stond een mobiele hoogwerker, waarmee men tegen betaling van 2 Euro mee naar boven mocht om zo op 50 meter hoogte van het uitzicht over Millingen te genieten. De belangstelling van zowel deelnemers als publiek was goed en zo kan de organisatie weer terugzien op een geslaagd evenement.  zie de foto's  dscf9847

Zie tevens de foto's op Ooij2000.

door Willem Claassen (De Gelderlander) 

Heilige koeien pronken op Heerbaan
Een aangename file in Millingen tijdens Historisch Vervoer.

 MILLINGEN – Vanuit het oosten rij­den ze stapvoets Millingen bin­nen. Triumph, Conquest, Com­mander. De krachtige typenamen spreken tot de verbeelding. Deze heilige koeien pronken graag in een straat met zo'n deftige naam als de Heerbaan. De rondrit van Historisch Vervoer gaat in een ide­aal tempo: zo kun je rustig de sier­lijke voertuigen bekijken.
Er tuft een Amerikaanse cabriolet uit 1964 voorbij die rechtstreeks uit Grease lijkt te komen. Achterin zit een Ierse Setter rechtop. Het is een prachtig gezicht.
„Hij heet Bandit en is een heel ei­genwijze hond," vertelt Peter van de Pijl uit Rhenen, eigenaar van zowel hond als auto. „Hij rijdt graag mee en wil er dan steeds uit­hangen. Nog even en hij geeft aan of we links of rechts af moeten."dscf9835dl
Verderop staat een glimmende tractor die de rondrit al heeft vol­tooid. Het is een Hanomag uit 1958, een echte blikvanger tijdens dit evenement. Niet voor niets won hij vorig jaar in Millingen de eerste prijs bij de tractors. De Ha­nomag heeft qua vorm iets weg van een stoomlocomotief. In vroe­gere dagen werd de tractor ingezet als sneeuwschuiver en om vliegtui­gen op Schiphol te slepen. Eige­naar Jan van Raaij uit Overasselt vertelt dat Duitsers hem altijd wil­len kopen. „ Op markten als deze beginnen ze gelijk over ‘ kaufen'. Dat komt omdat hij van Duitse makelij is, maar die fabriek bestaat niet meer. Ach, ze zijn jaloers."
Van Raaij heeft er vijf jaar over ge­daan om het oude beestje te restau­reren.
„ Als iedereen in de zon lag, zat ik te schuren." Met een snel­heid van veertig kilometer per uur duurt het vijf kwartier voordat de Hanomag weer terug is in Overas­selt.
Op een plein met allerlei andere brandweerwagens staat de auto­spuit van brandweer Tiel, bouw­jaar 1932 – zonder dak. Hij heeft niet meegedaan in de rondrit. „Dat trekt ‘ie niet meer," vertelt Herbert van Tricht. De wagen, een Chevrolet met nog een bel als sire­ne, is wel met vijftig kilometer per uur naar Millingen gereden. „We hebben binnenwegen genomen, dat duurde anderhalf uur."
De autospuit heeft een roerig le­ven achter de rug. Toen de rooms-katholieke kerk van Tiel in brand stond in 1932 was hij er al bij. In de Tweede Wereldoorlog werd hij door de Duitsers geconfis­ceerd, maar is toch weer teruggeko­men. In 1968 was hij nog bij een grote veilingbrand. Op zijn oude dag wordt hij gebruikt als een van de vrijwillige brandweerlieden gaat trouwen en met sinterklaas, voor de basisscholen.
Zo heeft elk voertuig tijdens Histo­risch Vervoer een eigen verhaal. Daarom is het de moeite waard om een koelbox en klapstoeltjes mee naar de Heerbaan te nemen, in navolging van een ouder echt­paar. Of om gewoon te kijken.