De kermis in Beek is al weer over de helft. De feesttent zit elke dag vol en op het drassige veld voor verzorgingshuis 't Höfke draait de eigenlijke kermis op volle toeren. Deze keer met een aantal nieuwe attracties. De jeugd vermaakt zich er uitstekend. Zie de foto's van maandagmiddag
Van het hele schutters- en kermisgebeuren zijn foto's gemaakt door Willy Bos. Zie zijn website (komen er binnenkort op) |
Bron: De Gelderlander.
Zaterdag begint hij weer: de Beekse kermis . Dat is niet alleen botsautootjes en draaimolens, maar vooral ook de feesttent die elk jaar weer voor de deur 't Höfke staat. Vier dagen lang is daar binnen een muzikaal feest, met de hoogtepunten op de zaterdagavond en de maandag.
Zaterdagavond gaat het om acht uur los met de Duelling Piano's Party. Twee versierde vleugels, zangers en een drummer brengen rock&roll, soul, salsa en meer.
Op maandag is het Beekse Tranendal. Dat start om een uur met onder meer Fred Lloret's Showrevue. De Amsterdammer staat volgens de organisatie bekend als groot stemmingmaker op Hollandse festivals. Maar zo Hollands is het Tranendal niet. Dieter Koblenz, der hübsche Bursche aus Trier, zingt
Schlagers van grootheden als Heino en Rex Gildo.
Bij bovenstaande hoogtepunten geldt een entreeprijs (toegangskaarten bij café Sous Eglises of bij de tent). Er is echter ook veel gratis te doen. Zaterdagmiddag is tussen twee en vier kindermiddag. Op zondag is tegen vieren de kroning van de nieuwe koning van Beek , met daarna een show van Commercial Break. Zondagmorgen is er om elf uur seniorenfrühshoppen. Om acht uur in de avond treedt dan Blind Date op. De organisator laat zijn bierglas geen moment los als hij zijn verhaal doet. Het is half zeven. En de belangrijkste artiest had om vijf uur al op het podium zullen staan. Maar hij is er niet. Het publiek blijft warm met muziek van een cd en door de niet aflatende inzet van Commercial Break. Maar die band had allang weer thuis op de bank moeten zitten.
Gelderlander van 030707.
Martijn schaamt zich kapot. "Ik baal hier zo ontzettend van. Dieter Koblenz zit vast in het verkeer."
Nou ja, dat is het publiek tenminste wijsgemaakt. Dieter zit net zo min vast in het verkeer als hij Dieter heet, of Fred Lloret, het andere alter ego van de Limburgse artiest.
Maar goed, hij is onderweg en Van der Hogen heeft godzijdank een veel ruimere vergunning dan hij voor het maandagse kermisfeest nodig heeft.
Want dat is het namelijk: kermis. Om de walmende feesttent heen staan de botsautootjes, de boksbal, de schiettent, de tent met de schuifarmen en de snacks. De kinderen van Beek, die zich niet aan de tap mogen laven, hebben er met een handje muntjes van pa en ma vrij spel. Verder is de kermis deze maandag bijzaak. Een mooie plek om een frisse neus te halen en een extra bodempje te eten.
De ene na de andere beschonken bezoeker schiet Van der Hogen aan, een arm om zijn schouder. Hé, Martijn, komt 'ie nou nog?
Hij maakt niet zijn beste kermis door. Zaterdagavond begon, zo blijkt, de hoofdact ook al veel te laat. Ze misten een kabeltje. En zonder kabeltje kan de tent je niet horen.
Maar de Beekse kermistraditie kan echt wel tegen een stootje. Iedereen mort een beetje, maar neemt het er vervolgens flink van. De dames dansen, de heren hopsen wat op en neer, en koning Theo blijft trouw met zijn gevolg achter zijn koningstafel zitten. Kortom, het is gewoon gezéllig.
En dan, om kwart over zeven, trekt Commercial Break de stekker eruit. Vanuit een hoek komt De Artiest, met zonnebril, pruik en glitterjas in het vizier. Als zijn refrein begint, heeft het hongerige publiek hem alles al vergeven: Want zij gelóóóóft in maaaaii.