Afgelopen vrijdagmiddag organiseerde de gemeente Ubbergen een speciale instructiemiddag voor scootmobielgebruikers in het dorpshuis De Sprong te Ooij. Speciaal voor die gebruikers, die ook in de winter regelmatig onderweg zijn, was deze theoriemiddag georganiseerd in samenwerking met Sjoerdt de Ruijter van Finem Respice, die "verkeersles" gaf aan de scootmobielgebruikers. Alle aanwezigen kregen na afloop van de cursus een certificaat uitgereikt door de verantwoordelijke wethouder en initiatiefnemer, Leidy van der Aalst. Het is de bedoeling dat er in een later stadium vervolgtrainingen worden gegeven.zie de foto’s |
Bron: De Gelderlander, geschreven door Geert Willems
Met een scootmobiel zijn ouderen niet meer aan huis gekluisterd. Maar ermee rijden is ook wel eng. Een middagje theorieles voor senioren in Ooij.
Truus Beekers is vandaag lopend naar De Sprong in Ooij gekomen voor de scootmobielles. „Ik woon hier vlakbij”, legt ze uit. Maar ze bekent ook: „ Ik vind het heel erg eng er op te rijden. Ik heb nooit een rijbewijs gehad en ik ken dus al die verkeersregels niet.”
„Ik rijd er nu acht maanden mee, maar in het begin was ik echt bang”, vult Door van den Brink, een andere cursist, aan. „ Als de trottoirs een beetje scheef aflopen, lijkt het net of je telkens omvalt.”
„En hier de dijk omhoog naar de kerk, dan is het heel diep aan de rechterkant”, weet Truus. „Dus daar blijf ik ver vandaan. En ik kom nooit verder dan het dorp.”
In De Sprong zijn deze vrijdagmiddag zes scootmobielrijders bijeen om verkeersles te krijgen van Sjoerdt de Ruijter. Hij is eigenlijk gespecialiseerd in fietsen. Hij verzorgt vaak cursussen voor de Fietsersbond, maar voor de gemeente Ubbergen heeft hij zich ook verdiept in de speciale regels voor gehandicaptenvoertuigen. Deze ‘wintercursus’ is bestemd voor ervaren scootmobilisten die niet bang zijn voor een beetje sneeuw of kou.
Het lijkt soms op een echte theorieles voor het rijbewijs, als meester Sjoerdt dia’s laat zien. ‘U wilt een weg inrijden waar bovenstaand bord staat. Mag dat?’ „ U bent gewoon bestuurder”, legt De Ruijter uit. „ Als u in de bebouwde kom van rechts komt, heeft u voorrang.” Er komt een parkeerbord in beeld, dat speciaal bestemd is voor scootmobielen.
„Dat is bedacht, om u er op te wijzen dat uw voertuig veel meer plaats inneemt dan een fiets. Parkeer dus netjes, zet ’m niet ergens schots en scheef neer. Let er op dat een auto niet in de weg kan staan, waardoor u niet meer kunt opstappen.”
De Ruijter legt uit dat er een verschil is tussen een overdekte scootmobiel en een brommobiel die niet op het fietspad mag en waarvoor een rijbewijs nodig is. De Ruijter: „Dit is dus geen gehandicaptenvoertuig.” „Oh, iemand uit Millingen heeft er zo eentje”, weet één van de cursisten. „ Die komt me regelmatig voorbij ketsen.”
Wim Janssen is de kilometervreter van het stel. „Ik rijd gemiddeld wel 150 kilometer per week”, vertelt hij. „Naar Kranenburg en Groesbeek, ik tuf overal naartoe.
Ik ben ook sportverzorger in Beek. Ik heb al vier scootmobiels versleten. De één hield het vier/ vijf maanden vol, de ander een klein jaar. Alles ging kapot. De accu, het stuur. Die verkoper begreep er niks van, tot ik vertelde hoe veel ik er mee reed. Hij werd er een beetje bleek van. ‘ Ja maar daar zijn ze niet voor gemaakt’, zei hij. Jawel, daarvoor wil ik ’m juist gebruiken! Ik heb er drie jaar over gedaan om officieel erkend te worden als gehandicapte.
Drie jaar hebben ze me dus opgesloten. Daarna was ik niet meer te houden.”
Wim heeft inmiddels een elektrische rolstoel gekregen, waarvan de accu meer kilometers aankan. „ Alleen gaat deze maar 9 kilometer per uur, die scootmobiel kon 18.
Daar moest ik wel aan wennen.
Maar als ik een keer haast heb, dan leen ik gewoon die van m’n vrouw.”
In de lente zijn er weer cursussen voor beginners en gevorderden.