5 juli 2009

Nieuw landhoofd spoorbrug opgeleverd

Zaterdagmorgen werd het vernieuwde landhoofd op de spoorbrug te Nijmegen officieel opgeleverd. Met de onthulling van een bord onder het landhoofd door wethouder Paul Depla en oud-minister Carla Peijs, alsmede de directeur van Pro Rail, was het gereconstrueerde Landhoofd officieel opgeleverd. Daarmee is Nijmegen weer een "monument" rijker. Het enige verschil met het Landhoofd van vroeger en dat van nu is dat de ridder de andere kant opkijkt. zie de foto’s


Bron: De Gelderlander.
NIJMEGEN – Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Oud-minister Carla Peijs was zaterdag samen met wethouder Paul Depla aanwezig bij de officiële oplevering van het gereconstrueerde landhoofd bij de Nijmeegse spoorbrug.

De reconstructie van het rijksmonument dat in 1878 werd ontworpen door P.J.H. Cuypers, architect van het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam, kostte 1,2 miljoen euro. Het landhoofd is gebouwd in de vorm van een middeleeuwse stadspoort en heeft ronde traptorentjes.

Ooit diende het ter bescherming en verdediging van de spoorbrug. Van het landhoofd was weinig meer over. Tijdens de Tweede Wereldoorlog braken de Duitsers de bovenste verdieping gedeeltelijk af om er afweergeschut te kunnen plaatsen. Na de oorlog werd de derde verdieping geheel gesloopt, inclusief de torentjes. Gelukkig waren er nog voldoende histroische foto’s en waren zelfs de oorspronkelijke bouwtekeningen terug te vinden.

Op basis daarvan kon het geheel herbouwd worden. Het torenmonument is eigendom van ProRail. Carla Peijs zorgde voor de eerste ton aan subsidie. Daarna volgden het ministerie van Verkeer & Waterstaat, ProRail en en een Europese subsidie. Ook de gemeente Nijmegen betaalde een deel van de kosten.