27 april 2008

Draisines feestelijk in gebruik genomen

 Zondag is de spoorbaan tussen Groesbeek en Kleef (Dld) weer officieel in gebruik genomen voor en door  de draisines (fiets lorries) . Dit ging gepaard met feestelijkheden in Kleef, Kranenburg en Groesbeek. In Kranenburg waren de delegaties van Groesbeek, Kleef en Kranenburg aanwezig op het Drasinenstation, waar tevens de zegening plaats vond van de Grensland-Draisine. zie de foto's  dscf1945draisine

Bron: De Gelderlander. 

GROESBEEK – "Dit is toch helemaal geweldig", puft de 48-jarige Toon Hendriks terwijl hij met bezweet voorhoofd de roodgele fietslorrie ferm op de handrem trekt. Groesbeek vierde gistermiddag met Kranenburg en Kleef de opening van de jongste grensoverschrijdende attractie: de fietslorrie, ofwel draisine op z'n Duits.


In 1865 pufte de eerste stoomloc van Nijmegen naar Kleef. Op 1 juni 1991 was het 'schluss' met het lijntje Kleef en werd er toepasselijk met een 'licht bittertje' getoast op het einde van wat ooit begon als de Nijmeegsche Spoorweg. Bijna anderhalve eeuw nadat de HIJSM stoomloc 434 door Groesbeek hakkepufte, roetsjen nu lichtgewicht-fietslorries over oud spoor.

Wiel Lenders, directeur van het plaatselijke Bevrijdingsmuseum, verwelkomt de horden lorrietoeristen handenwrijvend vanuit zijn informatiekraampje op het marktplein. "Samen met museumpark Orientalis en het Afrika Museum gaan we tussen Groesbeek-centrum en onze musea een verbinding opzetten. Misschien met huurfietsen, een paard en wagen of een bustreintje. Dit is een grote kans voor Groesbeek." Dat laatste heeft de plaatselijke middenstand ook goed begrepen. Restaurant la Vie prijst asperges aan, de landbouwers van Terra Vita lonken met sappig fruit en kamperen bij de boer. In een tent van de Groesbeekse wijnboeren speelt zich een 'preuvenement' af. Op spandoeken heet Groesbeek de toeristen welkom als 'diamant tussen de heuvels'. In Kranenburg wordt de feestelijke stemming even bedorven door een groepje demonstranten, dat op borden laat weten dat de spoorlijn Nijmegen-Kleef wat hen betreft weer een gewone spoorverbinding moet worden; een lightrail-verbinding. Met de amper 60 kilo wegende draisines hebben de heren niet zo veel op.

In het drukbezochte infokraampje van de Groesbeekse heemkundevereniging hangen foto's en plakketen van de vroegere Nijmeegse Spoorweg die destijds werd geëxploiteerd door de Rheinische Eisenbahn Gesellschaft.

Volgens de eerste dienstregeling vertrok de eerste trein om 6.00 uur in de ochtend vanuit Nijmegen. Een kwartier later hield de trein halt op station Groesbeek en om 6.50 uur werd eindstation Kleef bereikt.

– www.grensland-draisine.eu