De leden van de damesschietgroep met zittend in het midden Anneke Baron
De leden van de damesschietgroep van schutterij Eendracht hebben vrijdagavond 12 december in dorpshuis de Sprong te Ooij hun kerstviering gehouden. Vooraf hadden ze gezamenlijk gegeten, waarna er verder gevierd werd in zaal Erlecom van de Sprong. Daar hielden ze o.a. een Bingo met bingomaster Toon Thomassen. Tijdens deze kerstviering werd Anneke Baron gehuldigd voor haar 50 jarig lidmaatschap van de vereniging. zie de foto’s (komen nog)
De jubilarissen v.l.n.r Jan van Eck, Jan Engelen, Richard Verheijen, Sjoerd Brugman, Ralf Verriet, Jan Menting en Jerry Brister.
Vorig jaar zijn de Leuthse/Kekerdomse voetbalvereniging VVLK en de Ooijse voetbalvereniging SVO’68 gefuseerd tot een voetbalvereniging onder de naam DDV’23. En zoals bij elke club gewoonte was, werden onder die nieuwe naam dit jaar de jubilarissen voorafgaand aan het feest van de Nieuwjaarsviering op 6 januari, gehuldigd. Ze waren lid van 25 tot 70 jaar. Twee van de jubilarissen konden er niet bij zijn, te weten Wilco Vermeulen en Wijnand van Steen, die beiden 50 jaar lid zijn. Zij zullen later in het jaar bezocht en gehuldigd worden. worden. Wel aanwezig waren de jubilarissen Ralf Verriet, 25 jaar; Jerry Brister, 40 jaar; Sjoerd Brugman, 40 jaar; Richard Verheijen, 50 jaar; Jan Engelen, 50 jaar; Jan Menting, 60 jaar en Jan van Eck, 70 jaar. De jubilarissen ontvingen de bijbehorende speld en een bos bloemen. Alle jubilarissen van harte gefeliciteerd! zie de foto’s deel 1;deel 2
Vrijdagavond zijn 135 jeugdkampioenen gehuldigd op het Dorpsplein in Groesbeek voor het gemeentehuis. Tijdens de feestelijke avond kregen allen hun medailles uitgereikt door wethouder Erik Weijers. Dat deed hij samen met de Groesbeekse Nederlands kampioen judo onder 15, Iris Nieuwenhuis. Naast Iris werden de volgende kampioenen gehuldigd: Handbal: Groesbeeks Glorie E1; Korfbal: De Horst B1, F2, F1, D2, E1, C2 en SVO D1; Voetbal: DVSG JO9-1, JO13-1, JO11-1 en Groesbeekse Boys JO11-2 en Treffers JO8-1; Volleybal: Ikaros meiden B1, niveau 6-1. Bijna alle kampioenen kwamen uit Groesbeek en de Horst. En slechts 1 groep kwam van over de stuwwal (korfbal Ooij), zoals de wethouder het noemde. Zie de foto’s klik hieronder voor de foto’shttps://henkbaron.nl/evenementen-en-andere-activiteiten/nggallery/evenementen-en-andere-activiteiten-20/feest-der-kampioenen-gemeente-berg-en-dal-2023
Wim Sanders (midden) tijdens de huldiging van het Grensland comité in Millingen aan de Rijn.
Tijdens het Grensland koningschieten in Millingen aan de Rijn op zaterdag 6 mei werd Wim Sanders uit Groesbeek gehuldigd voor zijn 25 jarig lidmaatschap van het Grensland comité, (Berg en Dal-Kranenburg) waarvan 20 jaar als voorzitter. Wim, van harte gefeliciteerd! zie de foto’s
vlnr Wim Poppenk, Jos Dierick, Luc Ronde en Alice van Bekkum.
De stichting Faces to Graves heeft zaterdag 14 mei tijdens de bijeenkomst van het Research Team in “het Balkon van Groesbeek”, twee van haar vrijwilligers onderscheiden met de “Faces to Graves coin” en het bijbehorende certificaat. Deze coin is ontworpen door Ramon Jahn van De Tinnen Roos uit Millingen aan de Rijn, die er een prachtig staaltje vakmanschap in heeft gestoken. De 2 ‘jubilarissen’ waren Jos Dierick, voormalig leraar Engels op het Canisius College in Nijmegen, afkomstig uit Elst, die sinds februari 2020 actief is bij Faces to Graves en inmiddels al 250 vertalingen op zijn naam heeft staan, Engels-Nederlands en Nederlands-Engels en Luc Ronde, voormalig leraar Nederlands, sinds november 2019 actief bij Faces to Graves en hij heeft al 250 levensverhalen geredigeerd en ook zo’n 65 levensverhalen uit Canada in het Nederlands vertaald. Hij komt uit Beuningen. De coins en certificaten werden uitgereikt door Alice van Bekkum, voorzitter van Faces tot Graves en Wim Poppenk, voorzitter van het Research team. Op de coin staat een afbeelding van Major Willard Bruce Parker, zijn levensverhaal staat in het Digitaal Monument op de website: https://www.facestograves.nl/LifeStories/PARKER%20Willard%20Bruce-BMN-bio-NL.pdf
Zondag werd er op grootse wijze feest gevierd in Ooij dat SVO’68 kampioen geworden was. SVO’68 promoveerde van de 5e klasse naar de 4e klasse en daarvoor waren de week er voor al op feestelijke wijze geëerd met o.a een rondgang in een open bus door de Ooij. Maar deze zondag was de echte huldiging op hun eigen sportcomplex de Kempkes. En daar waren velen getuige van alles was mooi georganiseerd en op het terrein stonden diverse “foodtrucks”, zodat er ook goed gegeten en gedronken kon worden. Alles werd muzikaal begeleid door Entertainer-zanger DJ Robert Pouwels, terwijl er ook artiesten optraden. Maar aan het einde van de middag was de echte huldiging van de spelers en verzorgers. Kick Lukassen was de spreekstalmeter en hij stelde alle spelers op ludieke wijze voor aan het publiek, aangevuld met de bijpassende muziek van Robert Pouwels. De feestavond daaropvolgend ging nog tot in de late uurtjes door. zie de foto’s deel 1;deel 2;deel 3; deel 4
v.l.n.r. Gijs Krist, voorzitter Alice van Bekkum en Marian Leusink-Straatman
De stichting Faces to Graves heeft zaterdag 21 augustus tijdens de bijeenkomst van het Research Team in ’t Zwaantje te Mook, twee van haar vrijwilligers onderscheiden met de “Faces to Graves coin.” Dit was de tweede keer dat deze coin werd gepresenteerd en uitgereikt. Deze coin is ontworpen door Ramon Jahn van De Tinnen Roos uit Millingen aan de Rijn, die er een prachtig staaltje vakmanschap in heeft gestoken. De 2 ‘jubilarissen’ waren Marian Leusink-Straatman en Gijs Krist. Beiden hebben al 25 levensverhalen voor de website van Faces to Faces gemaakt. De organisatie vond dan ook dat daar even aandacht aan besteed moest worden, hetgeen ook een motivatie is voor de overige vrijwilligers. Zij kregen een certificaat met de bijzonder coin. Daarnaast werd er door Julie Allen een presentje uitgereikt aan Kim Huvenaars, Fred Hulsman en Gijs Krist namens de Dutch Liberation 2020 Canadian Society vanwege hun inzet voor deze organisatie. Lees hieronder verder. zie de foto’s
Op zaterdag 16 november tijdens de receptie van het jubileumweekend van 100 jaar Fanfare St. Cecilia is Peter Staub gehuldigd vanwege zijn 60-jarig lidmaatschap door voorzitter Laurens Klomberg. Foto: Erik Hell (BD1).
Wethouder Irma van de Scheur heeft samen met kermismeester Stef van de Poll de Groesbeekse kermis geopend. Dit is de 31ste en laatste keer dat Stef van de Poll deze kermis organiseert. Daarom werd Stef, voordat de kermis begon, in het gemeentehuis van Berg en Dal te Groesbeek door Irma van de Scheur toegesproken. Ze had mooie woorden en een echt Groesbeeks cadeau voor Stef. Stef, bedankt! Herman Leensen maakte de foto’s. Zie de foto’s.
De voetballers van Groesbeeks Boys 1 zijn zondag 12 mei kampioen geworden in de vierde klasse E door met 4-1 te winnen van Diosa uit Balgoy. Ze werden daarom zondagavond gehuldigd op het bordes van het gemeentehuis in Groesbeek door wethouder Irma van de Scheur, die sportwethouder Annelies Visser verving. Ze had voor elke speler een medaille. Voorafgaand aan de huldiging kwamen de leden van de Groesbeekse Boys met z’n allen op een aantal “wagens” naar het gemeentehuis, waardoor het een kleine carnavalsstoet leek. Het Dorpsplein kleurde vervolgens geel–zwart, de kleuren van de Groesbeekse Boys. De spelers moesten door een erehaag van Groesbeekse Boysvlaggen, welke door de jeugdige spelers als ereboog omhoog werden gehouden. Het plein voor het gemeentehuis was vol met enthousiaste fans en andere bezoekers. Wethouder Irma vd Scheur gaf aan dat het 5 jaar geleden was, dat er voor het laatst een voetbalelftal op het bordes had gestaan.Met het behalen van dit kampioenschap komt De Groesbeekse Boys het volgend seizoen uit in de derde klasse E waar ook Germania en Rood-Wit uit Groesbeek in spelen. Hierdoor komen er het volgend seizoen maar liefst zes Groesbeekse derby’s. Na de huldiging ging het hele gezelschap feest vieren in het clubgebouw van de club, waar maandagmiddag om 13.00 uur het feest zal worden voortgezet. zie de foto’s (komen nog)