23 oktober 2022

Bank oplichting in Ooij.

Zaterdag is bij een ouder echtpaar in Ooij z.g. spoofing gepleegd. Een bankmedewerker van de Rabobank belde naar de woning en gaf aan dat zowel de rekening van de Rabobank als de gezamenlijke rekening van de Regiobank gehackt was en dat er al een bedrag van de rekeningen was gehaald. De bankmedewerker kwam erg overtuigend over en ook het telefoonnummer leek van de bank te komen. Terwijl hij nog aan de telefoon was gaf hij aan, dat een andere bankmedewerker de beide betaalpassen kwam halen en deze belde ook inderdaad aan terwijl ze nog aan het bellen waren. Het was een blonde man van ongeveer 1.70 m met helblauwe ogen en een rond gezicht. Hij nam de passen aan en terwijl hij er mee wegging werd de verbinding gelijk verbroken. Dat gaf direct argwaan bij de betrokkenen en hebben ze de bank gebeld. Dat bleek dus allemaal niet te kloppen. Intussen was er al een groot bedrag van beide bankrekeningen gepind. Daarna is alles geblokkeerd. Deze mededeling geldt als waarschuwing, temeer omdat de meldster deze oplichtingspraktijken al kende maar omdat alles zo overtuigend overkwam, zijn ze er toch ingetrapt.

  • Een oplichter belt u en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter u belt, kan het echte nummer van uw bank zijn, maar is het niet. Dit wordt spoofing/ bankhelpdeskfraude genoemd. De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden.
  • Daarna maakt de nep-bankmedewerker u wijs dat iemand van de bank bij u thuis moet langskomen om de problemen op te lossen of om uw betaalpas of inlogapparaat op te halen. U kunt niet zelf naar een bankkantoor komen, zogenaamd vanwege corona of om een andere reden.
  • Tenslotte komt er inderdaad een nep-bankmedewerker bij u aan huis om zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. De oplichter aan de voordeur kan zich onder anderen voordoen als een zorgcoach, seniorencoach of koerier van de bank.
  • Soms vraagt de oplichter dat u uw pincode via een website zelf wijzigt. De oplichter vraagt ook vaak dat u eerst zelf uw bankpas doorknipt. Ook dit zal uw bank nooit van u vragen. In werkelijkheid kunnen de oplichters uw bankrekening leegroven. Dit doen ze via een meegebrachte computer, op uw eigen computer of met uw betaalpas of inlogapparaatje en pincode.

Persoonlijke informatie

Als de betaalchip (het goudkleurige vierkantje op uw pas) niet doormidden is geknipt dan kan een oplichter met een doorgeknipte betaalpas nog steeds internetbankieren of geld opnemen bij een geldautomaat. De oplichter weet vaak veel persoonlijke, vertrouwelijke informatie over u, zelfs het actuele saldo op uw bankrekening en de laatste betalingen die u heeft gedaan. Daarmee kan de oplichter u overtuigen dat u met een echte bankmedewerker spreekt. Ze kunnen u ook eerder via zogeheten phishing ongemerkt hebben misleid om inzage te krijgen in uw bank- en betaalgegevens.

Wat kunt u zelf doen?

  • Wanneer uw bank u ongevraagd en onverwacht belt en u snel actie moet ondernemen (bijvoorbeeld om uw geld veilig te stellen), vraag dan naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker. Hang op zodra u de naam en het personeelsnummer heeft genoteerd. Laat u niet wijsmaken dat het een zeer dringende noodsituatie zou zijn. Bel daarna uw bank zelf terug via een openbaar, officieel telefoonnummer dat u zelf heeft opgezocht, bijvoorbeeld via de website van uw bank, internetbankieren, in de mobiele app van uw bank of op een bankafschrift.
  • Bel uw bank nooit terug op een telefoonnummer dat u heeft ontvangen via sms, WhatsApp, e-mail of dat eerder aan de telefoon aan u is doorgegeven. De beller kan een oplichter zijn geweest en een tekstbericht kan vervalst zijn.
  • Wanneer een oplichter u belt, kan het lijken alsof dat gebeurt vanaf het officiële telefoonnummer van uw bank. Wanneer u zelf het officiële telefoonnummer van uw bank belt, dan krijgt u gelukkig altijd uw echte bank aan de lijn.

Sommige banken bieden wel degelijk de mogelijkheid om u thuis te helpen met uw bankzaken, bijvoorbeeld omdat u slecht ter been bent. Daar moet u dan zelf uw bank voor bellen en u moet daar zelf om vragen. Uw bank zal u nooit ongevraagd en onverwacht bellen om u dat zomaar aan te bieden.

Wat doen banken nooit?

Wanneer uw bankpas of inlogapparaatje om wat voor reden dan ook vervangen moet worden, dan moet u die zelf vernietigen en weggooien, nadat u eerst een nieuw exemplaar van uw bank heeft ontvangen. Voordat u uw betaalpas weggooit, knipt u die het beste zelf door, altijd dwars door de goudkleurige betaalchip heen. Alleen wanneer u dwars door de betaalchip knipt, kan uw betaalpas niet meer worden gebruikt.

  • Medewerkers van Nederlandse banken komen nooit bij u thuis om uw bankzaken te regelen of om iets op te halen, als u daar niet zelf om heeft gevraagd.
  • Ze vragen u ook nooit om uw betaalpas of inlogapparaatje op te sturen of af te geven.
  • Evenmin vragen banken om uw pincode, 5-cijferige identificatiecode en responsecodes van uw inlogapparaatje af te geven of te wijzigen, ook niet via een website. Uw bankpas, inlogapparaatje en pincode zijn allemaal strikt persoonlijk. Die moet u nooit opsturen of aan iemand afgeven, ook niet aan uw bank. Zodra iemand u om een van deze gegevens vraagt, weet u zeker dat het om een oplichter gaat.
  • Ook vragen ze u nooit om geld over te maken, ook niet via een link in een e-mail of sms.
  • Tot slot vragen ze u ook nooit meteen in te loggen in de bankapp of internetbankieren.

Lees ook alles over phishing.