7 augustus 2021

Lokale muziekhelden als The Sunstreams hoor je ook in de Ouverture Market Garden

 Eind dit jaar, door corona later dan gepland, moet de bevrijdings ouverture van Wim Bakker en Thijs van Otterloo klaar zijn. Het is een geschenk van de inwoners van Berg en Dal aan het Vrijheidsmuseum ter ere van de heropening. Daarna is het aan Wiel Lenders om het muziekstuk de hele wereld over te sturen, daar een opname op YouTube van te vragen en op die manier in het nieuwe museum een collage te presenteren op een groot scherm.Ze had eigenlijk tijdens de (her)opening van het Vrijheidsmuseum haar première moeten beleven: de Ouverture Market Garden van de Millingse vakmusicus Wim Bakker en diens muziekvriend Thijs van Otterloo, inderdaad de zoon van de bekende dirigent en componist Rogier.  Corona gooide echter roet in het eten. ,,We hebben elkaar anderhalf jaar niet kunnen zien’’ zegt Bakker, die druk bezig is de ouverture in de stijgers te zetten zodat Van Otterloo met de inkleuring aan de slag kan. Er worden verschillende versies van gemaakt: voor symfonisch orkest, voor harmonie en fanfare en wellicht wordt er een mars bijgemaakt die alle muziekkorpsen in Berg en Dal aangeboden zullen krijgen. ,,Eind dit jaar moet het af zijn’’, zegt hij. Lees hieronder verder

Het idee voor de ouverture ontstond in de aanloop naar de viering van 75 jaar vrijheid, die ook al door corona in het water viel. Bakker wist toen al Thijs van Otterloo enthousiast te krijgen. Die is net als zijn vader wijlen Rogier van Otterloo (dirigent van het Metropole Orkest, filmmuziek van o.a. Soldaat van Oranje en Turks Fruit) een instituut in de vaderlandse muziekwereld.

 

Thijs is componist/arrangeur en saxofonist van de Koninklijke Luchtmacht Kapel. Hij schreef in 2014 de hymne voor de Militaire Willemsorde en bracht het album Miles Away uit. En nu dus de Bevrijdingsouverture. ,,Wim is bijzonder muzikaal, erg gedreven en heeft een enorm groot hart voor verenigingen en muziek’’ aldus Thijs. ,,We vragen Wiel Lenders om elk jaar een orkest uit te nodigen, ergens ter wereld, de ouverture op de lessenaar te leggen en een opnamen van de uitvoering te maken. Al die opnames kan het museum aan elkaar rijgen zodat er een grote collage komt.

 

Bakker is van de ouverture een feest der herkenning aan het maken. Majestueuze muziek die een reis door het gebied maakt, met fragmenten uit Aan de grens van de Duitse Heuvelen, met Moeder mag ik trouwen gaan van de Belcanto’s, met flarden van de muziek van Glenn Miller – de muziek van onze bevrijders – en met volksliederen waaronder het Ubbergse volkslied door elkaar heen geweven.

 

,,In het vrijheidsmuseum hangt een trouwjurk die gemaakt is van een parachute, dat verhaal erachter sluit mooi aan bij dit nummer. Er zit een stukje in van Oh Heereminee van Jopie Driessen uit Millingen. In de periode net voor de bevrijding was er niks, toen hebben ze thee gezet van brandnetels. Daarnaast is We hebben pech gehad wij zien te vroeg geboren van Wim van Haren een van de beste teksten die ik ooit gehoord heb, die moest erin’’.

 

Orkestrale muziek, maar ook vol emotie. Bakker: ,,Ik denk tijdens het componeren aan die jongens die toen uit de vliegtuigen sprongen en al dood waren voor ze de grond geraakt hadden. Die eer ik met kaarsen die, in plaats van naar de aarde, meteen de hemel insprongen. Zo’n verhaal komt bij je binnen, dat grijpt me aan en dan komt de muziek vanzelf binnen.’’

 

Bakker en Van Otterloo nemen soms al stukjes door met groepen van de luchtmachtkapel omdat bij de andere uitvoeringen straks ook amateurorkesten het stuk moeten kunnen spelen. En natuurlijk, aan het einde van een passage klinkt ook de bekende frase van Soldaat van Oranje. Ook een beetje als eerbetoon aan Rogier en omdat dit nummer recht doen aan de opzet van deze ouverture. Bakker zet onder zijn naam bijna wekelijks filmpjes op Youtube waardoor mensen ‘The Making Of’  kunnen volgen.