1 november 2013

Invaren brug over het Meertje uitgesteld.

Het plaatsen van de nieuwe wandelbrug deze vrijdagmorgen bij ’t Meertje op de grens van Nijmegen en de Ooijpolder,  is tot nader order uitgesteld. Donderdagmiddag zou de ongeveer 62 meter lange composieten brug per schip vertrekken vanuit de fabriek in Breukelen om vandaag op z’n plek te worden gelegd bij de monding van ’t Meertje. Vanwege de harde wind in Breukelen (uitschieters tot windkracht 6 op een hoogte van 75 meter, de hoogte van de kraan), is het niet verantwoord de brug nu op het schip te plaatsen, aldus de gemeente Nijmegen. De aannemer stelt alles in het werk om zo snel mogelijk een nieuw tijdstip te plannen voor het plaatsen van de brug.

nijmegen-t-meertje-01

 

 


Wandelbrug bij ’t Meertje deze week op z’n plek

30/10/2013

De wandelbrug bij ’t Meertje komt eind deze week op z’n plek te liggen. De ca. 62 meter lange composieten brug, met een gewicht van ruim 17.000 kilo, vertrekt donderdag per schip vanuit de fabriek in Breukelen en wordt op vrijdag 1 november op z’n plek gehesen. De nieuwe brug, die uitsluitend te gebruiken is door voetgangers, verbindt de oostelijke Waalkade met de Ooijpolder/Stadswaard en slaat daarmee letterlijk een brug tussen stad en natuur. De wandelbrug wordt gerealiseerd in goede samenwerking met Staatsbosbeheer en medegefinancierd door de provincie Gelderland en Staatsbosbeheer.

Met de brug, die de naam Ooijpoort heeft gekregen, ontstaat vanuit de binnenstad een directe verbinding naar de stadswaard, een gebied van honderden hectares natuur langs de Waal. Inwoners van Nijmegen kunnen zo voortaan direct genieten van dit stuk ‘Nieuwe Wildernis’ bij hen de buurt. Om deze nieuwe voetgangersverbinding te realiseren hebben Staatsbosbeheer en de Gemeente Nijmegen de handen ineen geslagen. De verbinding is ook van wezenlijk belang voor “De Bastei”, het toekomstige natuur- en cultuurcentrum in de Stratemakerstoren. Voor het organiseren van excursies en buitenactiviteiten is de nieuwe verbinding onmisbaar.

De afgelopen maanden zijn op locatie de brughoofden gebouwd. De brug zelf is gemaakt in de fabriek in opdracht van Meerdink Bruggen. Het afbouwen van de brug duurt nog ongeveer een week. De ranke, smalle wandelbrug heeft alleen trappen. Fietsers en brommers kunnen geen gebruik maken van de verbinding.