De Nederlandse politie gaat binnenkort weer reorganiseren, maar zover is het nog niet. Nu moeten we het nog doen met de situatie zoals het nu is. Regelmatig stellen inwoners van Ubbergen en Millingen aan de Rijn zich de vraag, hoe het nou op dit ogenblik is en wie de wijkagent is voor deze beide gemeenten. En daarom hier het antwoord. Dit is André Vreemann, onze wijkagent. Hij werkt al vele jaren in dit gebied en maakte voor de vorige reorganisatie deel uit van de Rijkspolitie. Hij kent de beide gemeenten als zijn broekzak. Hij doet graag zijn verhaal: De Nederlandse Politie is momenteel nog onderverdeeld in Regio’s – Districten en Teams. Het team waaronder de gemeenten Ubbergen en Millingen aan de Rijn valt is Groesbeek (Regiopolitie Gelderland-Zuid, district Tweestromenland, team Groesbeek). In Groesbeek is het bureau te vinden aan de Molenweg 31. Vanuit dat bureau werken 33 politiemensen aan de veiligheid in de vier gemeenten Heumen, Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Ubbergen. Naast deze 33 mensen telt het team Groesbeek 3 wijkagenten. Een wijkagent is een Politieman (vrouw) met als werkgebied “zijn” wijk. De gemeente Heumen en Groesbeek hebben hun eigen wijkagent, de gemeente Ubbergen en Millingen aan de Rijn hebben er samen 1 en dat ben ik, Andre Vreemann.
Wat doet een wijkagent?
“Ze rijden hier zo hard!”
“We hebben last van rondhangende jongeren.”
Ik heb iets verdachts gezien?
Ik heb de buurman al een tijdje niet gezien?
Zomaar een greep uit de telefoontjes die de Politie zoal krijgt.
Ik, als wijkagent, kan nooit zelf alle problemen oplossen. Wel kan ik collega’s en andere instanties inschakelen. Een klacht over de jeugd bijvoorbeeld is in eerste instantie een zaak voor de gemeente. De gemeente is er ook voor zaken als bijvoorbeeld overlast en contact bij huiselijk geweld.
Ik neem in zo’n geval contact op met de gemeente en bespreek het probleem.
Ik signaleer verder zelf problemen en wordt door inwoners gewezen op zaken die spelen, bijvoorbeeld een hennepkwekerij. Ik weet vaak, helaas niet altijd, wat er lokaal zoal speelt en ik ken meestal de mensen. Hierdoor is het vaak gemakkelijker om tot een oplossing te komen.
Ik geef ook voorlichting (zij het beperkt) en bied ondersteuning bij initiatieven die de bevolking, verenigingen, buurten etc. nemen. Dit moet uiteraard wel binnen de mogelijkheden van de politie passen.
Waar mogelijk zal ik voor het oplossen van een lokaal probleem de verantwoordelijkheid mede bij de burger zelf leggen. Ik probeer hiermee de zelfredzaamheid te vergroten. De ervaring heeft mij geleerd dat problemen sneller en vooral beter worden opgelost als burgers betrokken zijn.
Bereikbaarheid van de wijkagent?
Ik ben bereikbaar via het Service Centrum van de Politie 0900-8844. Ben ik op de dag van bellen in de wijk dan krijgt u mij direct aan de telefoon. Ben ik er niet! dan stuurt het Service Centrum mij een email, ik neem dan op een later moment contact met u op. Ik heb een vast spreekuur in het gemeentehuis van Millingen aan de Rijn op de dinsdagavond tijdens de openstelling van het gemeentehuis. Het is uiteraard ook mogelijk om in onderling overleg een andere locatie te kiezen.
Het verhaal van en door Andre Vreemann was al eerder gepubliceerd in het nieuws van de Ooijse KBO.