Donderdagmiddag werd in de Havo Notre Dame des Anges in Ubbergen het nieuwe boek "Naar een Auti-vriendelijke VO-school" van José Wichers-Bots & Mariette Haassen gepresenteerd. Het boek gaat over leerlingen met autismen en open opdrachten. zie de foto's |
Het probleem van brood en pauzes .
Notre Dame des Anges is auti-vriendelijk: autisten zijn er welkom.
door Jacqueline de Bekker (Bron: de Gelderlander 290108)
UBBERGEN – De school heeft verkorte lesuren vanwege rapportvergaderingen.
Vraagt de docent aan de leerling of pauzes ook korter zijn. Nee, zegt de jongen, want ik heb evenveel boterhammen bij me.
Een mop? Helaas niet. Het is de denktrant van een jongere met een autistische stoornis.
Echt gebeurd op de Havo Notre Dame des Anges in Ubbergen. Het voorval staat in Naar een auti-vriendelijke VO- school, het boek dat deze week verschijnt en beschrijft hoe andere scholen net zo auti- vriendelijk kunnen worden als de Havo Notre Dame. Want dat zijn ze in Ubbergen: auti-vriendelijk.
Waarschijnlijk vanwege haar kleinschalige krarakter trekt de school van oudsher relatief veel kinderen met een autistische stoornis. Op dit moment zijn er dertien. De inmiddels jarenlange aanwezigheid van die leerlingen maakte de docenten tot ervaringsdeskundigen en de school tot een bijna-modelschool voor autische kinderen.
Zeker nadat drie jaar geleden in Ubbergen de pilot startte: ‘hoe om te gaan met autistische leerlingen'. Vooral de tweede fase is voor dit type leerling moeilijk vanwege het onvermogen tot plannen en organiseren. Dan zijn open opdrachten en profielwerkstukken niet te nemen hindernissen. Notre Dame kreeg daarbij hulp van deskundigen van Fontys Opleidingscentrum en het Steunpunt Autisme Vierland.
Het meest praktisch wat er uit het onderzoek rolde en in het boek uitgebreid beschreven wordt, is de De Bijsluiter. De Bijsluiter geeft tot in detail weer hoe elke docent, conciërge of andere medewerker de leerling moet benaderen en behandelen. Zowel in de lessen als in de pauze.
Want de pauze, tja, dat is een moeilijk punt. Als ze al bij een groepje leeftijdsgenoten komen te staan, weten autistische leerlingen vaak niet wat te zeggen, Of ze praten juist heel veel en alleen maar over een onderwerp. Ook voelen ze vaak niet aan wat de andere leerlingen bedoelen waardoor ze soms voor de gek gehouden.
De Bijsluiter is in te zien in de docentenkamer en op een aantal andere specifieke docentenplekken. En het werkt, zegt Notre Dame-directeur Marij van Deutekom. „Kinderen weten eindelijk waar ze aan toe zijn en wat ze moeten doen."
En ook de docenten groeien: „ Zij stralen uit autisme de normaalste zaak van de wereld te vinden. Wel moeten we voortdurend onze eigen grenzen bewaken. We willen toch vooral een havo-school zijn. Een leerling die met dingen gaat smijten of ander agressief gedrag vertoont, nee, die kunnen we hier niet helpen."
Van Deutekom denkt dat het moet kunnen om in elke klas een of twee kinderen met een autistische stoornis te hebben.
Haar grootste wens is dat andere scholen in het Nijmeegse voortgezet onderwijs de Ubbergse werkwijze overnemen. „ Zodat ook autistische leerlingen voortaan naar de school van hun keuze kunnen. En het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van ons allemaal."