26 mei 2016

Ooijse Bandijk en Erlecomsedam niet op slot voor autoverkeer.

Voor jaren terug kwamen er al mensen op het onzalige idee om de Ooijse Bandijk in Ooij in de zomerweekenden af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Daar was toen heel veel verzet tegen en er werden speciale protestacties gehouden. Nu kwamen de PvdA en Groen Links van de gemeente Berg en Dal weer met hetzelfde idee om bij wijze van proef de dijk af te sluiten. Maar de gemeente Berg en Dal denkt daar anders over. De Ooijse Bandijk gaat niet op slot op zomerse zondagen (juli en augustus). Ook het instellen van een parkeerverbod op de Ooijse Bandijk en de Erlecomsedam zien burgemeester en wethouders niet zitten. Jo Coerwinkel (GroenLinks) en Thieu Hoeken (PvdA) willen de Bandijk op zondag afsluiten voor auto’s en motoren omdat fietsers en wandelaars ‘erg gehinderd worden door auto’s en vooral groepen motorrijders’. „De verwachting is”, aldus het duo, „dat dat nog erger wordt nu bijna alle dijken in de aangrenzende gemeentes voor hen (auto’s en motorrijders) zijn afgesloten.” Overigens vreemd, want tussen Duitsland en Nijmegen ligt alleen maar de gemeente Berg en Dal en geen andere aangrenzende gemeenten. En de andere gemeenten, aan de overkant en westelijk van Nijmegen hebben allemaal parallelwegen onder aan de dijk of in de buurt van de dijk,. zodat het gemakkelijker is om daar “weg te komen” De Ooijpolder heeft, na een eventueel afsluiten van de dijk, slechts één weg van waaruit men de polder kan verlaten. Dat dat erg gevaarlijk is bleek tijdens de evacuatie van de polder in 1995, toen ook de dijken afgesloten waren. Ook het feit dat er op mooie dagen vooral bij Oortjeshekken volop op de dijk geparkeerd wordt, is Hoeken en Coerwinkel een doorn in het oog. „Gevaarlijk voor doorgaand verkeer en mogelijk hulpverlenende diensten. Terwijl je voor 2 euro onderaan de dijk kunt parkeren.”  Op oplossing daarvoor zou zijn om aan het parkeren in de wei wat meer “bekendheid” te geven en natuurlijk acties van de politie tegen foutparkeerders. B en W wijzen op de ‘mobiliteitsvisie’. „Het karakter (van de gemeente) is open: niet beperkend, maar stimulerend en uitnodigend om met elkaar gebruik te maken van de ruimte. Maatregelen die de verkeersdeelnemers uitnodigen op een veilige en verantwoorde manier de ruimte te delen hebben de voorkeur boven beperkende maatregelen als afsluitingen, verboden en fysieke beperkingen.”DSC_5388 Erlecomsedam naam